Як навчати граматиці з англійської наймолодших учнів?
Світ викладання не стоїть на місці, але один його аспект завжди відіграє ключову роль — граматика. І тут йдеться не лише про граматичні правила та структури, а й про те, щоб надати учням можливість висловлюватися зрозуміло та впевнено. Адже вправність у граматиці закладає фундамент для вивчення мови молодшими учнями. Навчання таких учнів граматиці — це пригода, сповнена нових відкриттів як для учнів, так і для вчителя. Під час цієї пригоди кожне слово має значення, а кожне правило формує майбутні мовні навички. Це вимагає особливого підходу, який передбачає розуміння вчителем унікальних вікових потреб учнів і їхніх навчальних можливостей. У цій статті ми розглянемо низку підходів до презентації граматики та її викладання молодшим учням у контексті вивчення англійської, як другої мови.
Хто такі молодші учні?
Поняття молодші учні зазвичай охоплює дошкільнят і учнів початкової школи, які перебувають на ранніх етапах отримання освіти. Переважно це діти від 3 до 12 років. Ці роки вважаються часом становлення, коли діти розвивають фундаментальні навички в різноманітних сферах, зокрема оволодіння мовою. Молодші учні розпочинають свій шлях вивчення мови з природної цікавості та сприйнятливості. Їхні когнітивні та мовні навички ще розвиваються, і саме тому важливо, щоб вчителі підлаштовували процес навчання до рівня розуміння та залученості дітей. За результатами досліджень молодші учні опановують мову за допомогою занурення в неї, а також взаємодії та практики в мовному середовищі.
Як викладання граматики молодшим учням відрізняється від викладання підліткам і дорослим?
Коли ми говоримо про вивчення граматики, то молодші учні підходять до цього процесу інакше в порівнянні зі старшими учнями. Вони більш схильні вивчати мову зсередини, зосереджуючись на взаємодії та помічаючи закономірності, і не сприймають її як систематичний набір правил і форм. Якщо загальна модель вивчення граматики Герберта Пухта передбачає етапи відкриття, закріплення та використання, то його модель вивчення граматики для молодших учнів містить етапи наслідування, контрольованої практики та самостійності.
Молодші учні перебувають на початкових етапах опанування мови, де наслідування відіграє дуже важливу роль. Часто їм бракує когнітивної зрілості для того, щоб осягнути абстрактні граматичні концепції. Саме тому спрощення та контекстуалізація уроків є обов’язковими. Тож за допомогою етапу наслідування учні мають змогу вдосконалювати свою вимову, вловлювати інтонацію та наголос у словах і реченнях, водночас використовуючи різноманітні граматичні структури. Вони можуть вивчати лексику та цілі шматки мови без розуміння значення структури, а просто слухаючи вчителя чи виконуючи вправи. Тим не менш, це допомагає їм довести використання граматики до автоматизму в їхньому подальшому продукуванні мовлення. На етапі контрольованої практики учні опановують мовну структуру, виконуючи низку вправ, що допомагає зробити цю структуру частиною їхньої власної мови. Так вони зможуть використати певну структуру в підходящий момент на етапі самостійності.
Методи та підходи до викладання граматики молодшим учням
- Робіть усе простим і зрозумілим. Молодші учні більше схильні вловлювати закономірності та мовні конструкції через занурення у неї, а не через безпосереднє вивчення граматичних правил. Вони можуть помічати повторювані закономірності у структурі речень або використанні слів, поступово розвиваючи інтуїтивне розуміння граматики. Вивчаючи з ними граматику, варто розкласти складні граматичні правила на зрозумілі частини та додати до них достатню кількість прикладів і зображень. Наприклад, краще зосередитись на базовій структурі речення та широковживаних дієсловах, аніж заглиблюватися у складні часи. Використовуйте наочні засоби чи ілюстрації для презентації концепцій, які мають бути конкретними та релевантними.
- Враховуйте різні стилі навчання учнів. Поєднання візуальних засобів, жестів і кінестетичних видів діяльності сприяє тому, що учні краще розуміють і засвоюють граматичні концепції. Візуали отримують найбільше користі з яскравих діаграм, флешкарток і таких практичних видів діяльності, як сортування карток, у той час як аудіали будуть більше залучені до активностей із ритмами та піснями. Кінестетичні активності, зокрема рольові ігри, відігрування дієслів або жестів більше подобаються тактильним учням, підкріплюючи граматичні концепції фізичною взаємодією.
- Мотивуйте та залучайте. Для того щоб утримувати інтерес молодших учнів, необхідно, щоб уроки були веселими та захопливими. Молодші учні найкраще вивчають граматику через активне залучення та предметне спілкування за допомогою мови. Залучення їх до розмов, розповідання історій і рольових ігор допомагає засвоїти граматику природно, оскільки учні використовують її у контексті. Наприклад, граматичне полювання за скарбами, де учні шукають граматичні підказки в класі або ж за допомогою онлайн-ресурсів у разі дистанційного навчання, може неабияк захопити їх, водночас сприяючи виконанню навчальних цілей.
- Додавайте більше контексту. Надаючи реальні життєві приклади та контекстуалізуючи граматику за допомогою знайомих ситуацій, ви посприяєте тому, щоб учні усвідомлювали концепції більш ефективно. Через зв’язок граматики з їхнім щоденним досвідом ви можете зробити її куди більш відповідною та доступною для юних умів. Заохочуйте учнів до висловлення власної думки про речі, які пов’язані з їхнім повсякденним життям і світом навколо них.
- Переглядайте та повторюйте. Молодшим учням до вподоби повторення та підкріплення. Регулярні можливості для повторення сприяють їхньому розумінню та підвищують впевненість. Використовуйте вікторини, вправи й обговорення на повторення граматичної конструкції, яку ви вже вивчили. Пам’ятайте, що ви завжди можете відступити від вже готового плану заняття та додати більше завдань, які відповідатимуть потребам ваших учнів.
Це потребує часу. Навчання молодших учнів граматиці вимагає терпіння, усвідомленого підходу та розуміння, що засвоєння ними складних граматичних концепцій потребує часу. Тому важливо не поспішати, ділити граматичні правила на менші частини, надаючи учням вдосталь часу для практики та подальшого використання конструкцій.
Практичні приклади викладання граматики молодшим учням
-
“Дрилінг” (Drilling)
“Дрилінг” — це ключова техніка у викладанні граматики молодшим учням, яка полягає у відтворенні учнями прослуханого, що сприяє кращому розумінню та засвоєнню матеріалу. Регулярні “дрили” граматичних конструкцій, зокрема часів дієслів або структур речення, допоможуть закріпити їхні знання та побудувати впевненість у застосуванні граматичних правил. Ось приклади різних типів “дрилінгу”:
Відтворення прослуханого:
Вчитель: I can ride a bike.
Учні: I can ride a bike.
Вчитель: I can climb a tree.
Учні: I can climb a tree.
Відтворення прослуханого із заміною:
А:
Вчитель: Peter maked his bed?
Учні: Peter made his bed.
Вчитель: Peter goed to the market?
Учні: Peter went to the market.
Вчитель: Peter eated pizza for dinner?
Учні: Peter ate pizza for dinner.
Усі: What a great day Peter had!
Б:
Вчитель: “I go to work. He?”
Учні: “He goes to work.”
Відтворення прослуханого, використовуючи правдиві твердження:
Вчитель: Sasha, have you got a pet?
Учень: Yes! I have got a cat.
Вчитель: Anya, have you got a pet?
Учень: No, I haven’t got a pet.
-
Дієслівні шаради
Під час цієї активності учні відіграють різні дієслова, в той час як їхні однокласники намагаються відгадати, що це за дія. Це не лише збільшує словниковий запас дієслів учнів, але й знайомить їх із концепцією часів дієслів інтерактивно й у динаміці. -
Граматичні перегони (для офлайн-навчання)
Розподіліть учнів на команди та роздайте їм по набору флешкарток, які містять речення з пропущеним словом або граматичною помилкою. Команди змагатимуться одна проти одної за першість у виправленні речень, отримуючи бали за правильні відповіді та швидкість. Ця водночас змагальна та кооперативна активність вчить учнів командній роботі та вдосконалює їхні навички граматики. -
Улюблені інтерактивні ігри
Використовуйте інтерактивні онлайн-ігри, щоб залучити молодших учнів до тренування граматики. Існують різноманітні ігри на зіставлення, на побудову речень, на заповнення пропусків. Інтерактивна природа таких ігор сприяє активній участі учнів і забезпечує засвоєння ними граматичних конструкцій через мультисенсорний навчальний досвід. -
Вправи на відігравання ролей
Розвивайте комунікативну компетенцію учнів, додаючи до граматичного заняття вправи на відігравання ролей. Призначте учням різні ролі та представте сценарії, за яких вони мають використовувати відповідні граматичні конструкції у контексті реального життя. Наприклад, за допомогою відігравання ситуації підготовки до дня народження учні можуть потренувати лексику, пов’язану з темою, водночас практикуючи використання структури “some/any”. -
Граматичні пісні
Граматичні пісні — це чудовий спосіб залучити учнів до практики відтворення, водночас дбаючи про те, щоб заняття було веселим і неповторним. Зазвичай такі пісні можуть супроводжуватися жестами руками або рухами тілом, щоб ще більше залучити учнів і допомогти їм засвоїти конструкцію більш ефективно.
Present Continuous
I am dancing, you are too,
He is jumping, what about you?
She is singing, we're having fun,
They are playing, let's all run!
I am reading, you are as well,
He is sleeping, can't you tell?
She is eating, we're feeling fine,
They are laughing, it's time to shine! -
Олімпійські ігри на уроці (для офлайн-навчання)
Такі ігри ідеально підходять для вивчення теми ступенів порівняння прикметників:
Higher/Highest: Who can jump the highest?
Low/Lowest: Limbo
Strong/Strongest: Arm wrestle
Lucky/Luckiest: Rock, scissors, paper / roll the dice.
Louder/Loudest: Who can shout the loudest?
Важливо! Переконайтеся, що такі ігри сприяють пожвавленню активності учнів, але не порушують дисципліну на уроці.
Висновок
Викладання граматики молодшим учням у контексті вивчення англійської як другої мови вимагає творчого підходу, гнучкості та глибокого розуміння когнітивних особливостей і лінгвістичного розвитку молодших учнів. Впроваджуючи захопливі та інтерактивні стратегії, заохочуючи спілкування та співпрацю, ви можете допомогти дітям отримати такий навчальний досвід, який спонукатиме їх розвивати їхню майстерність у граматиці англійської мови. Спробуйте використовувати цікаві види діяльності, надавайте учням зрозумілі пояснення та забезпечте постійні можливості для практики, і ви побачите, як ваші молодші учні занурюються у вир граматики з впевненістю й ентузіазмом.