Сила мотивації: як мотивувати молодших учнів і підлітків

Пасивність на уроках, погана відвідуваність, небажання ставити запитання та неспроможність залишатися зосередженими — це найпоширеніші ознаки демотивованих учнів. Це проблема, з якою рано чи пізно зіштовхується кожен вчитель на своєму викладацькому шляху. Тож у цій статті ми поговоримо про важливість мотивації та про те, як допомогти учням підтримувати її на належному рівні. 

Що таке мотивація?

Мотивація — це складний процес, який включає в себе, як внутрішні, так і зовнішні фактори. Мотивація — це про бажання, енергію, ентузіазм, які учні відчувають по відношенню до навчання. Це те, що змушує учнів хотіти навчатися, бути активними та досягати своїх цілей.

Коли ми говоримо про мотивацію у контексті вивчення англійської, як другої мови, то тут необхідно розглянути мотивацію обох сторін процесу навчання, як учнів, так і вчителя. 

Мотивація учнів

Під мотивацією учнів зазвичай розуміють їхнє прагнення та бажання продовжувати брати участь у навчальних видах діяльності. Це вирішальний компонент для досягнення учнями успіху, адже мотивовані учні більш схильні бути залученими в навчальний процес, брати активну участь у навчанні та досягати академічних успіхів.

Чому мотивація учнів така важлива?

  • Для підвищення залученості учнів. Коли учні мотивовані, вони більш схильні бути залученими в навчальний процес. Залучені учні беруть активну участь у занятті, ставлять більше запитань та демонструють високий рівень зацікавленості матеріалом, який вивчається.
  • Для покращення академічної успішності. Мотивовані учні зазвичай мають кращу академічну успішність, аніж немотивовані. Це відбувається тому, що перші з більшою вірогідністю виконують завдання, відвідують уроки та беруть активну участь в обговореннях.
  • Для формування любові до навчання. У мотивованих учнів зазвичай формується любов до навчання, яка проявляється і поза межами уроку. Такі учні більш схильні до пошуку нових знань і розвитку нових навичок, а також вони позитивно відносяться до труднощів, які можуть виникати у процесі навчання.

Проблеми мотивації учнів

Ми часто ставимо собі запитання, чому ж деякі учні надзвичайно мотивовані, в той час як інші не мають вдосталь мотивації для навчання. Відповідь лежить у внутрішніх і зовнішніх факторах, які мають неабиякий вплив на те, наскільки наші учні мотивовані.

  • Відсутність інтересу. Учням може бракувати мотивації, коли вони не вважають предмет цікавим і важливим для їхнього життя. Саме тому їм може бути складно зануритися в навчальний процес і залишатися мотивованими.

  • Особисті проблеми. Учні можуть стикатися з особистими проблемами, які заважають їм залишатися мотивованими. Це може бути стрес, тривожність, депресія або проблеми зі здоров’ям.

Зовнішні фактори. Такі фактори, як проблеми в сім’ї, фінансові труднощі чи соціальний тиск також впливають на мотивацію учнів. Це може відволікати їх від навчання та не давати зосередитися.

Мотивація вчителя

Одним із найважливіших факторів, який може впливати на ефективність вчителя, є рівень його мотивації. Добре мотивовані вчителі більш ефективні, вони надихають своїх учнів на навчання та розвиток, а також залишаються відданими своїй справі.

Ось кілька ознак, які можуть свідчити про те, що вчитель добре мотивований:

  1. Захопливий стиль викладання. Стиль викладання мотивованого вчителя зазвичай енергійний і захопливий. Такий вчитель здатний захопити увагу учнів і зробити навчальний процес цікавим. 
  2. Позитивний настрій. Мотивований вчитель зазвичай має позитивний і оптимістичний настрій, захоплений своєю роботою та прагне допомогти своїм учням досягти успіху.
  3. Постійне вдосконалення. Мотивований вчитель завжди шукає можливості для того, щоб удосконалити свої методи та стратегії викладання. Такий вчитель відкритий до зворотнього зв’язку та прагне використовувати нові підходи для підвищення своєї ефективності.

Міцні стосунки з учнями. Мотивований вчитель зазвичай має міцні та позитивні стосунки зі своїми учнями. Такий вчитель емпатичний, дбайливий і підтримуючий, а також здатний спілкуватися з учнями на особистому рівні.

Поради та прийоми, які допоможуть мотивувати молодших учнів і підлітків під час вивчення англійської

Але бути лише добре мотивованим вчителем не завжди достатньо. Крім цього, вчитель має володіти різними підходами та прийомами, які допоможуть підвищити мотивацію учнів.

Ось низка порад, які варто взяти до уваги, якщо ви хочете мотивувати своїх учнів:

Загальні поради

Створіть позитивне навчальне середовище. Створення позитивного і підтримуючого навчального середовища може бути ключовим у мотивації молодших учнів і підлітків. Вчителі мають ставити собі за мету створення спокійної, веселої та захопливої атмосфери на уроці. Цього можна досягти за допомогою ігор, музики та відео. Ба більше, демонструючи інтерес до життя учнів і виховуючи в класі відчуття єдності, ви можете посприяти тому, що учні почуватимуться більш комфортно та будуть вкладатися в навчальний процес. 

Ставте зрозумілі цілі. Постановка зрозумілих цілей може дати молодшим учням і підліткам щось, до чого вони прагнутимуть і що їх мотивуватиме. Вчитель може обговорити з учнями, чого вони хочуть досягти, допомогти їм ставити цілі та розбити їх на менші шматки, які будуть більш досяжними. Святкування маленьких досягнень на шляху до великої цілі також допомагає учням залишатися мотивованими та зацікавленими.

Наприклад. Темою сьогоднішнього заняття є “Поговоримо про хвороби”. Чого ви хочете досягти наприкінці цього заняття? Що на вашу думку ви зможете зробити після заняття?

Використовуйте реальні життєві ситуації. Використання реальних життєвих ситуацій і досвідів — це чудовий спосіб мотивувати учнів. Використовуйте приклади та історії, пов’язані з життям і досвідом учнів. Заохочуйте учнів ділитися своїм власним досвідом і точкою зору. Знаходьте та презентуйте нові статті, відео чи історії, щоб продемонструвати, як використовувати мову в повсякденних ситуаціях. Це допоможе учням відчути більшу причетність до матеріалів і залишатися залученими в навчальний процес.

Використовуйте інтерактивні та захопливі активності. Молодші учні та підлітки більш схильні залишатися вмотивованими, якщо вони активно залучені до навчання. Використовуйте ігри, пісні та інші інтерактивні матеріали, щоб зробити заняття більш цікавими. Використовуйте різноманітні навчальні матеріали та ресурси, щоб підтримувати зацікавленість і активність учнів.

Заохочуйте самовираження. Заохочення самовираження може допомогти учням відчути себе більш залученими в навчальний процес. Вчитель може просити учнів ділитися власними думками щодо різноманітних тем або навіть створити проєкт, що дасть учням змогу проявити себе через письмо, мистецтво чи будь-яку іншу форму. Це допоможе учням відчути єдність із мовою, яку вони вивчають. 

Хваліть і надавайте конструктивний зворотний зв’язок. Зворотний зв’язок — це потужний інструмент для мотивації молодших учнів і підлітків. Переконайтеся в тому, що надаєте своєчасний, конструктивний, конкретний і корисний зворотний зв’язок. Використовуйте похвалу та позитивне підкріплення, щоб заохотити учнів і допомогти їм набратися впевненості. Використовуйте зворотний зв’язок, аби допомогти учням зрозуміти зони свого розвитку та надати їм стратегії для подолання перешкод.

Використовуйте технології та мультимедійні ресурси. Використання технологій і мультимедійних ресурсів — це чудовий спосіб мотивувати молодших учнів і підлітків. Використовуйте відео, подкасти та інші цікаві ресурси, щоб збагатити свої уроки та підтримувати залученість учнів. Використовуйте навчальні онлайн-платформи та застосунки, щоб зробити навчання більш інтерактивним і доступним.

Щойно ми розглянули загальну інформацію щодо того, як вчителі можуть мотивувати учнів. Однак, ми маємо пам’ятати, що підходи та стратегії можуть відрізнятися залежно від рівня англійської та віку учнів.

 

Наприклад. Ви вчите тему “Домашні улюбленці та дикі тварини”. Якщо ви навчаєте онлайн, то можете попросити учнів показати їхніх тваринок. Якщо ж ви навчаєте в класі, то можете попросити учнів продемонструвати фото своїх улюбленців. Будьте креативними та знаходьте різні способи того, як можна залучити учнів і спонукати їх розповісти щось про себе. Це допоможе вам отримати їхню довіру, тож молодшим учням буде значно комфортніше. І також це може бути справді весело.
 
 
Наприклад. Ви можете попросити ваших учнів створити комікс, додавши до нього діалог англійською мовою, або написати коротку історію, використовуючи лексику чи граматику, яку вони вивчили на уроці.
 
By Anastasiia Tychuck