Індивідуальні заняття чи групові? Як працювати з групами?

Якщо написати запит всезнаючому Google “викладання англійської в групах або індивідуально”, то ви побачите безмежне море контенту про плюси та мінуси групового навчання для студентів. Але в цій статті мова піде про переваги та недоліки для викладачів-фрілансерів (репетиторів) та мовних шкіл

Давайте розпочнемо з історій =) 

Історія №1: Жив собі був вчитель-фрілансер. Проводив він якісні, круті уроки. Кількість учнів у нього збільшувалась, а кількість годин в добі залишалась незмінною. Ось тоді задумався вчитель: “І як мені зростати та масштабуватися далі?”.

Історія №2: Була собі школа англійської, яка надавала послуги індивідуальних занять. Бізнес зростав та розвивався, ширились про нього чудові відгуки і нові клієнти приходили все швидше та швидше. Але ось нових викладачів знаходити було набагато складніше, ніж клієнтів. І задумався бізнес: “А як же далі масштабуватись, якщо клієнти є, а ресурсів бракує?”. 

Ці історії обʼєднує спільна проблема - масштабування.  Власне, вирішення цієї проблеми в обох ситуаціях - групове навчання. 

Знаю, що тут у вас може виникнути думка: “А як же результат занять? Масштабувались, зробили великі групи...  І яка тут якість навчання?”  Не поспішайте з такими висновками. Добре організовані групові заняття мають ряд переваг для студентів.

Переваги групових занять для студентів

  • Здорова конкуренція у групі підвищує мотивацію кожного студента зокрема.
  • Комунікативна методика. В групі є більше співрозмовників з подібним рівнем англійської, а отже і більше можливості практикувати саме розмовну навичку мови (в парах та мінігрупах, в дискусіях, іграх та обговореннях);
  • Пірингова взаємодія. Студенти можуть взаємодіяти з іншими учасниками групи, які мають подібний рівень англійської (на відміну від індивідуальних занять, де комунікація побудова тільки вчитель-учень - два співрозмовники мають різні рівні мови). Це надає їм впевненості, помічаючи, що робити помилки - це нормально.  
  • Можливість почути англійську в різних голосах, в різних вимовах.
  • Соціалізація - дуже важлива особливо для дитячих груп.
  • Вартість заняття. Тут не буде секретом, що бізнес-модель групового заняття передбачає нижчу ціну, ніж в індивідуальному. А для клієнта це теж вагома перевага.

Проте, очевидно, що індивідуальне навчання має також свої переваги. Окрім мого улюбленого “на індивідуальному занятті всі увага вчителя одному учневі” існує ще ряд переваг, і, звісно, існують випадки, коли таки запит клієнта можна задовольнити тільки через індивідуальні заняття. 

Переваги індивідуальних занять для студентів

  • Можливість навчати учнів з нетиповий рівнем англійської (наприклад, 9-класник з рівнем pre-A1 або, навпаки, 7-річна дитина з розмовним рівнем В1, бо живе в білінгвальній сімʼї). В цих випадках, зібрати групу з учнів з таким рівнем буде майже неможливо, тому ідеально спрацюють індивідуальні заняття з індивідуальною програмою.
  • Побудова навчальної програми відповідно до індивідуального запиту клієнта (наприклад, підготовка до особливого іспиту, потреба в специфічній лексиці - медичній, технічній та ін.).
  • Можливість сформувати розклад занять за запитом клієнта (наприклад, студент може навчатись виключно в понеділок і пʼятницю 8:00-9:00 - інших варіантів у нього немає або клієнт потребує надто гнучкий розклад, бо це школяр, який часто їздить на спортивні змагання або дорослий з нерегулярним розкладом роботи та ін.)

Якщо на цьому етапі ви повірили, що групове навчання працює і вам відгукуються його переваги, тоді читаємо далі :) Серед репетиторів та керівників поширена думка, що зібрати групи - це дуже складно і майже неможливо. Я погоджусь, що запустити групу складніше, ніж розпочати індивідуальне навчання з одним студентом. АЛЕ давайте будемо відверті: першим кроком до досягнення будь-якої надскладної мети - є повірити в те, що ви це зможете:), а далі давайте розбиратись покроково. 

Як набирати групи?

По кроках: 

  • формуємо чітку зрозумілу пропозицію (з описом курса, ціною, тривалістю, чіткою датою старту)
  • готуємо чіткий шлях клієнта - тобто розуміємо, що ми робимо з заявками (вступне тестування, демо-уроки, узгодження розкладу, передоплата)   
  • візуалізуємо пропозицію  - розміщуємо на вашій сторінці в соцмережах, з зрозумілими банерами, описом
  • просуваємо курс - через вашу сторінку в соцмережах, таргетовану рекламу, телеграм-канали і тд
  • супроводжуємо клієнтів після покупки курса, не залишаємо їх без уваги (система зворотнього звʼязку)

Насправді, тут можна багато писати і говорити про різні маркетингові стратегії, канали просування і тд. Але про це варто написати окрему статтю :)

Типові помилки при наборі груп

Я б виділила дві найчастіші помилки, які допускають при наборі груп: 

Помилка №1. Спроби запустити групу за 1-2 тижні (тобто в дуже короткий проміжок часу), далі нічого не вдається, і повертаємось до індивів. 

Групи - це гра в довгу. Якщо ви запускаєте рекламу про набір у групи, то варто спланувати її хоча б за 2 місяці до старту вашого курсу. Тобто тут не спрацює, як з індивідуальними учнями - сьогодні отримали заявку, а завтра розпочинаєте навчання. Тобто якщо старт навчання відбувається на початку жовтня, то рекламу розпочинаємо хоча б з початку серпня.  Набір в групи запускаємо достатньо завчасно перед стартом навчання. 

Помилка №2. Неякісне опрацювання заявок та неналежний супровід клієнта.

Уявіть собі що за місяць перед стартом навчання до вас звернувся клієнт. І вам важливо, щоб на етапі консультації клієнт вже відчув якість ваших послуг, вашу експертність. У нього має бути чітко вибудований шлях приєднання до групи: вступне тестування, узгодження розкладу, чітка дата старту і, звісно, заздалегідь заготовлені відповіді на всі питання, що його можуть хвилювати. Просто уявіть собі, що клієнта може цікавити на старті навчання: як відбувається відпрацювання, скільки максимум людей може бути в групі, яка програма курсу, як відбувається оплата і тд. Важливо! Якщо не ви опрацьовуєте заявки, а консультант, то вся ця інформація має бути прописана у скриптах.

Як організувати групове навчання?

Рівень  

75% успішного навчання в групах -  коректно підібраний рівень групи.  Тобто важливо зібрати студентів приблизно з однаковим знанням англійської і надати їм програму комфортного для них рівня. Якщо ж ідеться про дітей, то ще з урахуванням віку (5 і 9 клас не можуть навчатись в одній групі, навіть якщо у всіх учнів рівень А1). 

Вступне тестування

Якщо при індивідуальних заняттях першу зустріч з вчителем можна розцінювати, як оцінку рівня студента, то з групами так не спрацює. Вже на етапі пропозиції приєднатись в групу вам необхідно знати рівень учня, і тут вам допоможе Placement test. Ви можете самостійно відшукати ідеальний для вас готовий вступний тест, розробити власний та використати онлайн-сервіси, для його проходження (наприклад, Wordwall) або скористатись вступним тестуванням на платформі TalkEn.Cloud. 

Тести зазвичай дають точність на 90-95%, тому якщо у вас є ресурси та бажання, можна також додавати усне тестування для ще точнішого визначення рівня. І фінальним підтвердженням рівня є перше заняття в групі, коли вчитель може оцінити рівень учнів вже в роботі. Не хвилюйтесь, якщо після першого заняття ви запропонуєте учневі перейти в групу з іншим рівень - це нормально. Набагато гірше, якщо ви це запропонуєте посередині курсу, це вже буде свідчити про вашу помилку при визначенні рівня.

Розклад групи 

При старті набору в групи вам варто вже мати створені варіанти розкладу, тобто уявні “хатинки”, куди ви будете селити учнів. Адже при консультуванні важливо клієнтам пропонувати розклад, а не залишати з ними комунікацію на “Ми записали, які вам варіанти розкладу підійдуть, у нас відбувається набір, коли буде визначено розклад ми з вами звʼяжемось”. 

При складанні розкладу груп продумайте про розклад дня вашої ЦА. Якщо це школярі молодших класів, вони закінчують заняття близько обіду, якщо це старшокласники, їм зручніше займатись під вечір. Якщо ви  працюєте в офлайн-форматі, учням потрібен час, щоб добратись до школи англійської, якщо це онлайн-формат, то можна ставити заняття навіть пізно ввечері, бо діти вже вдома і їм не потрібно витрачати час, щоб їхати додому по темним вулицям. 

Ну і, звісно, якщо клієнту критично не підходить запропонований вами розклад, його контакт не губимо! Формуємо список таких клієнтів, бо може таке бути, що з них у вас назбирається повна група за новим розкладом. Якщо ж ні, тоді можемо пропонувати індивідуальне навчання.

Відпрацювання занять

Якщо в індивідуальному форматі роботи питання з відпрацюваннями відсутнє (тобто учень або присутній, або його немає), то в груповому форматі роботи окрему організаційну складність роботи представляють саме відпрацювання. Школа має мати чітку стратегію - що відбувається, якщо учень пропустив заняття? 

Нижче наведу кілька варіантів, як школа може організувати відпрацювання занять:

  • Якщо ви працюєте в офлайн (аудиторному) форматі, то студенти можуть долучитись до заняття в онлайн-режимі. В такому випадку важливо забезпечити аудиторію належним технічним обладнанням та вчитель має вміти працювати паралельно з учнями в аудиторії та онлайн. Такий спосіб є дуже зручний для студентів, але увага викладача дещо розсіюється. Важливо провести навчання вчителів як працювати на таких заняттях.
  • Якщо ви велика школа і у вас працює паралельно кілька груп з однаковими рівнями, за однаковими програмами, але з різними розкладами, тоді студент може приєднатись до аналогічного заняття в іншій групі. Але важливо памʼятати, що коли ідеться про дітей, то приєднання до нової групи - це завжди стресова ситуація. 
  • Якщо у навчальному процесі ви використовуєте платформу з навчальними матеіралами, то відпрацювання також може заміняти самостійне проходження учнем матеріалу на платформі.  Це дозволить не упустити матеріал, а триматись на рівні групи на наступному занятті. Це рішення вам може забезпечити платформа TalkEn.Cloud. 
  • Якщо ідеться про онлайн-формат навчання, то також хорошим рішенням буде відеозапис  заняття. Тобто заняття в зумі (або в іншому відеосервісі) легко можна поставити на запис та надати його студенту, що пропустив на перегляд. Цей варіант гарно працює з дорослими та зокрема в комплексі з попереднім пунком в цьому списку. 
  • Хорошим рішенням для відпрацювань занять слугуватиме індивідуальна консультація з вчителем. Знаю, що на цих рядках у вас зʼявилось багато заперечень: дорого, тоді спеціально студенти будуть пропускати заняття, щоб отримати індивідуальну роботу з вчителем. Але тут буду розвінчувати ваші заперечення. По-перше, консультація - це не заняття, тобто вчитель не проводить повноцінне заняття, а саме проходиться по матеріалу, який був пропущений студентом, обовʼязково з попередньою самостійною роботою студента з матеріалом пропущеного заняття (в ідеалі, коли цей матеріал є на платформі). Тобто мета консультації - не надати аналогічну послугу, яку студент пропустив, а покрити матеріал, щоб не виникло прогалини в знаннях і студент міг рухатись далі.  По-друге, за правилами вашої школи індивідуальна консультація може надаватись не за кожне пропущене заняття, а наприклад, за два. І тривалість консультації не обовʼязково має бути такою ж, як тривалість заняття. По-третє, звісно, такий вид відпрацювань потрібно закладати в бюджет та планування фінансів школи і розраховувати ресурс команди вчителів, щоб принаймні один з вчителів міг брати такі консультації, як додаткову роботу.  
  • Відпрацюваннями можуть також слугувати додаткові (бонусні) заняття в кінці курсу. Наприклад ви анонсуєте, що запускаєте курс на 15 занять. І ви припускаєте, що 10-15% з курсу студенти можуть пропустити. Тому в кінці курсу ви надаєте два додаткові заняття, на які можуть реєструватись студенти, які мали пропуски. Таким чином це набагато привабливіший варінт, ніж попередній, з урахуванням бюджету, який буде витрачений, адже на додаткові заняття ви можете вже формувати групи з студентів, які мали пропуски. Клієнти отримають ті послуги, які надаються їм в рамках курсу, а щоби не упустити матеріал з занять, на яких вони були відсутні, студенти проходять їх самостійно на платформі. 

Отож, ви можете обрати 1-2 способи відпрацювань та анонсувати їх вашим клієнтам. Як ви бачите найкраще вони працюють в поєднанні кількох варіантів, але не варто розпорошуватись на надто багато. 

І якщо ж ви дочитали цю статтю до кінця і ваш інтерес до групових занять тільки зріс, то пропонуємо переглянути відео нашої зустрічі TalkEn Talks, де ми говоримо саме про групове навчання.



 

 

Автор статті: Катя Кравченко - операційна директорка онлайн-платформи TalkEn.Cloud