5 ознак того, що ви досягли взаєморозуміння зі своїми учнями
Чи задумувались ви коли-небудь про те, чому ви витрачаєте години на підготовку до заняття, вигадуючи різноманітні креативні й інтерактивні види діяльності, щоб зацікавити ваших учнів, але коли починається заняття, то все виявляється марним?
Пропонуємо вам пройти тест, аби отримати відповідь на це запитання. Оберіть твердження, які є правдивими для вас і ваших учнів:
- Мої учні розслаблені на уроках.
- Мої учні не соромляться говорити англійською та робити помилки на уроках.
- Мої учні жартують один із одним і зі мною.
- Мої учні ставлять запитання, не турбуючись про те, що воно може бути безглуздим.
- Мої учні залюбки беруть участь в активностях на уроці.
- Мої учні діляться новинами зі свого особистого життя.
Якщо більшість тверджень про вас, то наші вітання — ви справжній майстер зі створення сприятливої для навчання атмосфери на уроці.
Якщо ж ні, то вам слід звертати більше уваги на потреби ваших учнів, а також налагодити ваш взаємозв’язок із ними.
У цій статті ми розглянемо основи позитивного навчального середовища, проаналізуємо дії викладача й обговоримо ключові моменти, які проведуть вас шляхом побудови взаєморозуміння з учнями.
Створення позитивного навчального середовища
Позитивне навчальне середовище є невід’ємною частиною ефективного викладання та навчання. Воно охоплює різні аспекти, зокрема фізичний, психологічний і емоційний.
- Фізичне середовище більше пов’язане з фізичним місцем, де відбувається навчання. Це місце має бути приємним, організованим і сприятливим для навчання. Там мають бути зручні місця для сидіння, хороше освітлення та всі необхідні ресурси. Мінімалістичне та гарно обладнане для навчання місце допомагає учням зосередитися. Якщо ж ми говоримо про онлайн-навчання, то тут найважливішими аспектами є швидкий інтернет і справна робота усієї техніки, адже учні повинні добре чути та бачити свого викладача.
- Психологічне середовище включає такі аспекти, як очікування вчителя від учнів (наприклад, дотримання високих стандартів, водночас надаючи необхідну підтримку), взаємодія з учнями (наприклад, заохочення до відкритого спілкування під час оцінки точки зору кожного учня). Вчитель має сприяти інклюзивності та появі відчуття приналежності в учнів, а також заохочувати їх до відкритої комунікації та взаємодії між собою. Позитивне підкріплення та заохочення допомагає формувати впевненість і самооцінку учнів.
Емоційне середовище характеризується емпатією, розумінням і чуйністю. Учні мають відчувати емоційну безпеку та не відчувати стресу через тиск від викладача чи складність завдання. Викладач має бути уважним до емоційного благополуччя учнів, плекати атмосферу, де учні почуватимуться комфортно та проявлятимуть себе без страху осуду чи критики. Емпатія та розуміння створюють атмосферу турботи, завдяки якій учні відчувають, що їх цінують і поважають.
Як діє вчитель у позитивному навчальному середовищі?
Проте обізнаності щодо різних аспектів навчального середовища недостатньо, якщо ваша мета — забезпечити сприятливу атмосферу на уроці. Окрім цього потрібно взяти до уваги ряд інших факторів, які стосуються поведінки вчителя на уроці, такі як: вихованість, використання належних слів, аби донести інформацію до учнів, зосередженість на взаємодії з кожним учнем тощо.
У позитивній навчальній атмосфері вчитель:
- демонструє терплячість і справедливість під час взаємодії з учнями;
- надає чіткі інструкції, пропонує підтримку, коли є така необхідність, і не ускладнює без потреби;
- хвалить учнів за їхні зусилля та досягнення, виховуючи таким чином орієнтований на розвиток спосіб мислення;
- може бути авторитетним, обираючи правильні методи організації учнів;
- дружелюбний і не намагається видавати себе за когось іншого;
- має хороше почуття гумору;
- надає конструктивний зворотний зв’язок, заохочує, мотивує учнів продовжувати їхній навчальний шлях;
- чесний і прагне плекати чесність в інших;
- слухає своїх учнів і співпереживає їхнім проблемам;
- вселяє впевненість і ентузіазм.
Розвиток цих характеристик і поведінкових моделей, а також використання їх на заняттях допоможе досягти взаєморозуміння з учнями.
Взаєморозуміння як одна з найважливіших умов ефективного заняття
Взаєморозуміння — це гармонійні стосунки, взаємна довіра та розуміння між вчителем і учнями. Воно сприяє позитивному навчальному середовищу, в якому учням комфортно себе проявляти, долучатись до обговорень і брати активну участь у різних видах діяльності на заняттях.
Існує кілька факторів, які можуть вплинути на процес побудови взаєморозуміння з учнями. Розуміння цих факторів допоможе вчителю ефективно взаємодіяти зі своїми учнями та формувати підтримуюче навчальне середовище. Розглянемо їх детальніше:
- Вік учнів. Учні молодшого віку потребують іншого підходу для побудови взаєморозуміння на відміну від старших учнів (наприклад, більша залученість вчителя). Підлітки, у свою чергу, можуть бути більш обережними і менш відкритими та сприйнятливими через фактори розвитку і соціальний тиск.
- Досвід і культурне розмаїття. Культурні відмінності, соціально-економічний статус і особистий досвід можуть впливати на бажання учня долучатися до активностей і взаємодії з іншими учнями та вчителем. Учні, які живуть у важких умовах, схильні бути більш закритими на відміну від тих, хто має кращі умови життя.
- Типи особистості. Учні мають різні риси характеру, вподобання та стилі спілкування. Деякі учні можуть бути екстравертами й відповідно більш товариськими. Інші — інтровертами й відповідно більш стриманими. У той час як перші зазвичай проявляють впевненість і активність на уроці, другі схильні бути пасивними і потребують підтримки та заохочення від вчителя, який підтвердить, що вони рухаються в правильному напрямку.
- Особисті проблеми та складнощі. Особисті проблеми, зокрема труднощі в навчанні, проблеми в сім’ї, питання психічного здоров’я можуть суттєво знижувати настрій учнів, що у свою чергу впливає на їхню здатність бути залученими на уроках.
- Онлайн-навчання. У контексті онлайн-навчання побудова взаєморозуміння передбачає унікальні труднощі, що пов’язані з браком особистої взаємодії. Складно налагодити контакт із учнями, які не вмикають камеру та не відповідають на запитання. Хоча увімкнена камера теж не завжди свідчить про готовність учня до взаємодії. А інколи учні можуть демонструвати свою зацікавленість і бажання працювати навіть із вимкненою камерою.
Усвідомлюючи та беручи до уваги ці фактори, вчитель може сприяти розвитку позитивних стосунків зі своїми учнями, поліпшувати динаміку заняття та заохочувати їх до успіхів у навчанні.
5 ознак того, що ви досягли взаєморозуміння зі своїми учнями
Як уже було згадано, успішність побудови взаєморозуміння з учнями залежить від ряду факторів: типів навчального середовища, дій вчителя та, звісно ж, труднощів, які можуть виникнути під час створення позитивної атмосфери на уроці. Однак ви зможете досягти бажаного, якщо будете слідувати наступним крокам і брати до уваги вищезазначені поради.
Ось 5 ознак, за якими можна дізнатися, чи досягли ви взаєморозуміння зі своїми учнями, чи ще й досі перебуваєте на півшляху до нього.
1. Учні та їхні потреби
Під час роботи з учнями ви могли помітити, що кожен учень має унікальні здібності до навчання. Деяким учням притаманний візуальний стиль навчання, тобто вони краще сприймають інформацію, що представлена у графічному форматі. Іншим учням притаманний аудіальний стиль навчання, тому вони надають перевагу лекціям, обговоренням і вербальним інструкціям. Також є учні, яким притаманний кінестетичний стиль навчання. Для них найбільш комфортним є інтерактивне навчальне середовище, де вони можуть активно взаємодіяти з матеріалом. Деякі учні можуть впоратися з завданням досить швидко, в той час як інші потребують більше часу на його виконання.
Будуючи взаєморозуміння зі своїми учнями, ви:
- помітите, що стаєте більш налаштованими на їхні сильні та слабкі сторони;
- адаптуєте свої методи викладання в такий спосіб, аби знайти підхід до навчального стилю кожного учня, як до візуального, так і до аудіального чи кінестетичного;
- задовольняєте їхні потреби, надаючи їм ресурси, підтримку та допомогу, що відповідають їхнім навчальним уподобанням.
Поради:
- Якщо ви помітите, що учень відмінно проявляє себе у творчому письмі, надайте йому можливості продемонструвати свій талант.
- Якщо у вас є учні, що навчаються краще за допомогою практичних видів діяльності, додайте креативні завдання чи групові проєкти до своїх уроків.
2. Зворотний зв’язок
Вміння слухати своїх учнів відіграє важливу роль у побудові взаєморозуміння. Ми, як вчителі, маємо розуміти, як слухати наших учнів і як відповідати на їхні реакції. Важливо дати їм зрозуміти, що їхні думки мають значення і що вони будуть почуті.
Будуючи взаєморозуміння зі своїми учнями, ви:
- демонструєте щирий інтерес до їхніх думок, проблем і реакцій як під час обговорень на уроці, так і під час спілкування віч-на-віч;
- надаєте їм конкретний і конструктивний зворотний зв’язок, допомагаючи в такий спосіб зрозуміти свої сильні сторони та зони розвитку.
Поради:
-
Коли учень виражає нерозуміння теми, скажіть йому: “Я розумію, що ти маєш на увазі. Давай поглянемо на правило/тему ще раз”.
Будьте конкретними, коли надаєте зворотний зв’язок, звертаючи увагу як на сильні сторони, так і на зони розвитку. Уникайте таких загальних висловлювань: “У твоєму есе багато граматичних помилок”. Краще надайте більш розгорнутий зворотний зв’язок на кшталт: “Твої міркування дуже переконливі, але тобі варто звернути увагу на правила використання минулих часів”.
3. Повага
Повага до учнів у будь-яких ситуаціях, а також забезпечення рівності між учнями — це фундаментальний фактор побудови взаєморозуміння.
У позитивному навчальному середовищі ви:
- впевнені, що всі учні мають однакову кількість уваги та можливостей для активної участі в уроці, незважаючи на їхній досвід чи вміння;
- додаєте різноманітні погляди, досвіди та голоси до обговорень та інших активностей на уроці;
- вирішуєте конфлікти та непорозуміння неупереджено та з повагою, підтримуючи атмосферу розуміння та взаємоповаги між учнями.
Поради:
- Будьте взірцем шанобливої поведінки, ставлячись до своїх учнів із добротою та гідністю, незважаючи на їхню поведінку чи успішність у навчанні.
- Переконайтеся, що всі учні мають можливість долучитися до обговорень та інших активностей на уроці; уникайте фаворитизму та не ігноруйте учнів.
4. Мотивація
Мотивація учнів до досягнення кращих навчальних результатів — це ключова ознака успішно побудованого взаєморозуміння. Використання різних прийомів, зокрема постановка зрозумілих цілей, цікаві нагороди і формування підтримуючої навчальної спільноти може надихнути та заохотити учнів.
Ознаки того, що ви успішно використовуєте різні стратегії мотивації учнів:
- Ви вигадуєте інтерактивні та стимулюючі види діяльності, щоб захопити інтерес і зацікавити учнів.
- Ви допомагаєте учням ставити реалістичні та досяжні цілі, а також надаєте підтримку та підбадьорюєте на шляху до них.
- Ви помічаєте та святкуєте навіть найменші досягнення та основні рубежі учнів, аби зберегти їхню мотивацію та впевненість.
Поради:
-
Помічайте та хваліть учнів за їхні особисті досягнення, водночас залучаючи їх до роботи в команді та різних змагань, аби виховувати в них здатність до співпраці та дружньої конкуренції.
Заохочуйте орієнтований на розвиток спосіб мислення, хваліть за зусилля та прогрес і не фокусуйтеся лише на результатах. Уникайте таких загальних висловлювань: “Ти добре впорався з тестом”. Краще скажіть: “Я пишаюся тим, як старанно ти працював над підготовкою до цього тесту, і це принесло свої плоди”.
5. Ефективне управління класом
Здійснення ефективного управління класом також є важливим для взаєморозуміння та успіху учнів.
Ви створили сприятливе навчальне середовище, якщо використовуєте наступні техніки управління класом належним чином:
- Ви встановлюєте зрозумілі й послідовні правила для підтримки дисципліни у класі.
- Ви обираєте моделі взаємодії, які сприяють залученості учнів, водночас контролюючи навчальне середовище.
- Ви знаходите баланс між активними та спокійними видами діяльності, щоб учні залишалися зосередженими й уважними під час заняття.
Поради:
- Залучайте учнів до створення правил, аби виховати в них відчуття відповідальності.
- Використовуйте на заняттях завдання на обговорення в парах або міні-групах, сприяючи в такий спосіб більш активній залученості та взаємодії учнів між собою.
- Розпочинайте заняття з енергійної активності, щоб активувати навчальні вміння учнів, а потім перейдіть до більш спокійного завдання, щоб стимулювати концентрацію та міркування.
Додаткові поради
- Надавайте приклади, перш ніж просити учнів виконати вправу. Ви навіть можете залучити до цього сильного учня.
- Дізнавайтеся більше про ваших учнів і запам’ятовуйте деталі про них. Ви зможете використати цю інформацію пізніше для створення ігор чи активностей, які міститимуть деталі про кожного учня.
- Посміхайтеся та будьте позитивними під час заняття. Не приносьте свої проблеми на заняття.
- Будьте гнучкими. Адаптуйте свою методику викладання, відштовхуючись від зворотного зв’язку учнів, нових освітніх тенденцій і зміни динаміки занять.
- Займайтеся професійним розвитком і вдосконалюйте свої навички. Дізнавайтеся нову інформацію про сучасний передовий досвід у викладанні та навчанні.
Отже, побудова взаєморозуміння з учнями передбачає усвідомлення їхніх потреб, виконання певних дій у процесі викладання, демонстрацію поваги та рівності, використання мотиваційних прийомів і впровадження ефективних стратегій управління класом. Якщо ви звернете увагу на ці моменти, то матимете змогу нарешті досягти взаєморозуміння з учнями та створити підтримуюче й наповнююче навчальне середовище.