Чи задумувались ви коли-небудь про те, чому ви витрачаєте години на підготовку до заняття, вигадуючи різноманітні креативні й інтерактивні види діяльності, щоб зацікавити ваших учнів, але коли починається заняття, то все виявляється марним?
Пропонуємо вам пройти тест, аби отримати відповідь на це запитання. Оберіть твердження, які є правдивими для вас і ваших учнів:
Якщо більшість тверджень про вас, то наші вітання — ви справжній майстер зі створення сприятливої для навчання атмосфери на уроці.
Якщо ж ні, то вам слід звертати більше уваги на потреби ваших учнів, а також налагодити ваш взаємозв’язок із ними.
У цій статті ми розглянемо основи позитивного навчального середовища, проаналізуємо дії викладача й обговоримо ключові моменти, які проведуть вас шляхом побудови взаєморозуміння з учнями.
Створення позитивного навчального середовища
Позитивне навчальне середовище є невід’ємною частиною ефективного викладання та навчання. Воно охоплює різні аспекти, зокрема фізичний, психологічний і емоційний.
Емоційне середовище характеризується емпатією, розумінням і чуйністю. Учні мають відчувати емоційну безпеку та не відчувати стресу через тиск від викладача чи складність завдання. Викладач має бути уважним до емоційного благополуччя учнів, плекати атмосферу, де учні почуватимуться комфортно та проявлятимуть себе без страху осуду чи критики. Емпатія та розуміння створюють атмосферу турботи, завдяки якій учні відчувають, що їх цінують і поважають.
Як діє вчитель у позитивному навчальному середовищі?
Проте обізнаності щодо різних аспектів навчального середовища недостатньо, якщо ваша мета — забезпечити сприятливу атмосферу на уроці. Окрім цього потрібно взяти до уваги ряд інших факторів, які стосуються поведінки вчителя на уроці, такі як: вихованість, використання належних слів, аби донести інформацію до учнів, зосередженість на взаємодії з кожним учнем тощо.
У позитивній навчальній атмосфері вчитель:
Розвиток цих характеристик і поведінкових моделей, а також використання їх на заняттях допоможе досягти взаєморозуміння з учнями.
Взаєморозуміння як одна з найважливіших умов ефективного заняття
Взаєморозуміння — це гармонійні стосунки, взаємна довіра та розуміння між вчителем і учнями. Воно сприяє позитивному навчальному середовищу, в якому учням комфортно себе проявляти, долучатись до обговорень і брати активну участь у різних видах діяльності на заняттях.
Існує кілька факторів, які можуть вплинути на процес побудови взаєморозуміння з учнями. Розуміння цих факторів допоможе вчителю ефективно взаємодіяти зі своїми учнями та формувати підтримуюче навчальне середовище. Розглянемо їх детальніше:
Усвідомлюючи та беручи до уваги ці фактори, вчитель може сприяти розвитку позитивних стосунків зі своїми учнями, поліпшувати динаміку заняття та заохочувати їх до успіхів у навчанні.
5 ознак того, що ви досягли взаєморозуміння зі своїми учнями
Як уже було згадано, успішність побудови взаєморозуміння з учнями залежить від ряду факторів: типів навчального середовища, дій вчителя та, звісно ж, труднощів, які можуть виникнути під час створення позитивної атмосфери на уроці. Однак ви зможете досягти бажаного, якщо будете слідувати наступним крокам і брати до уваги вищезазначені поради.
Ось 5 ознак, за якими можна дізнатися, чи досягли ви взаєморозуміння зі своїми учнями, чи ще й досі перебуваєте на півшляху до нього.
1. Учні та їхні потреби
Під час роботи з учнями ви могли помітити, що кожен учень має унікальні здібності до навчання. Деяким учням притаманний візуальний стиль навчання, тобто вони краще сприймають інформацію, що представлена у графічному форматі. Іншим учням притаманний аудіальний стиль навчання, тому вони надають перевагу лекціям, обговоренням і вербальним інструкціям. Також є учні, яким притаманний кінестетичний стиль навчання. Для них найбільш комфортним є інтерактивне навчальне середовище, де вони можуть активно взаємодіяти з матеріалом. Деякі учні можуть впоратися з завданням досить швидко, в той час як інші потребують більше часу на його виконання.
Будуючи взаєморозуміння зі своїми учнями, ви:
Поради:
2. Зворотний зв’язок
Вміння слухати своїх учнів відіграє важливу роль у побудові взаєморозуміння. Ми, як вчителі, маємо розуміти, як слухати наших учнів і як відповідати на їхні реакції. Важливо дати їм зрозуміти, що їхні думки мають значення і що вони будуть почуті.
Будуючи взаєморозуміння зі своїми учнями, ви:
Поради:
Коли учень виражає нерозуміння теми, скажіть йому: “Я розумію, що ти маєш на увазі. Давай поглянемо на правило/тему ще раз”.
Будьте конкретними, коли надаєте зворотний зв’язок, звертаючи увагу як на сильні сторони, так і на зони розвитку. Уникайте таких загальних висловлювань: “У твоєму есе багато граматичних помилок”. Краще надайте більш розгорнутий зворотний зв’язок на кшталт: “Твої міркування дуже переконливі, але тобі варто звернути увагу на правила використання минулих часів”.
3. Повага
Повага до учнів у будь-яких ситуаціях, а також забезпечення рівності між учнями — це фундаментальний фактор побудови взаєморозуміння.
У позитивному навчальному середовищі ви:
Поради:
4. Мотивація
Мотивація учнів до досягнення кращих навчальних результатів — це ключова ознака успішно побудованого взаєморозуміння. Використання різних прийомів, зокрема постановка зрозумілих цілей, цікаві нагороди і формування підтримуючої навчальної спільноти може надихнути та заохотити учнів.
Ознаки того, що ви успішно використовуєте різні стратегії мотивації учнів:
Поради:
Помічайте та хваліть учнів за їхні особисті досягнення, водночас залучаючи їх до роботи в команді та різних змагань, аби виховувати в них здатність до співпраці та дружньої конкуренції.
Заохочуйте орієнтований на розвиток спосіб мислення, хваліть за зусилля та прогрес і не фокусуйтеся лише на результатах. Уникайте таких загальних висловлювань: “Ти добре впорався з тестом”. Краще скажіть: “Я пишаюся тим, як старанно ти працював над підготовкою до цього тесту, і це принесло свої плоди”.
5. Ефективне управління класом
Здійснення ефективного управління класом також є важливим для взаєморозуміння та успіху учнів.
Ви створили сприятливе навчальне середовище, якщо використовуєте наступні техніки управління класом належним чином:
Поради:
Додаткові поради
Отже, побудова взаєморозуміння з учнями передбачає усвідомлення їхніх потреб, виконання певних дій у процесі викладання, демонстрацію поваги та рівності, використання мотиваційних прийомів і впровадження ефективних стратегій управління класом. Якщо ви звернете увагу на ці моменти, то матимете змогу нарешті досягти взаєморозуміння з учнями та створити підтримуюче й наповнююче навчальне середовище.